söndag 25 september 2011

Sånt här gör mig så förbannad.

I söndags dränkte en mamma sina två barn i sthlm. En 8 årig pojke och en 4 årig pojke.
Mamman hade tydligen sökt hjälp förgäves hos kommunen innan det här hemska inträffade. Men hon fick ingen hjälp utav socialtjänsten eller kommunen.
Det gick alltså så långt att hon dränkte sina egna barn. Det är så hemskt, så sjukt, så sorligt. Det är svårt att sätta ord riktigt på det. Som mamma själv tycker jag att det inte är mänskligt. Men samtidigt så kan jag inte hjälpa att jag i frågasätta vad socialtjänsten och kommunen gjort? Och varför dom inte ingrep? När mamman själv bett om hjälp vid ett flertal gånger.


Det är så sjukt att det ska få gå så här långt. Samma var det med paret som blev placerade i fosterhem. Dom hade tvillingar. Man tycker att är föräldrar placerade i fosterhem ska dom vara övervakade och få hjälp 24 timmar om dygnet. Men inte på det stället där dom var. Där kunde dom bli lämnade ensamma med sina barn i dagar. Det resulterade i att den ena tvillingen dog av sina skador som uppkommit i och med att dom blev lämnade ensamma.


I båda dom här fallen har alltså föräldrarna själva bett om hjälp. Men kommun och socialtjänst har ignorerat dom. Och då har det här hemska hänt. Förstå om människor hade agerat direkt dom första larmen kom? Då hade kanske dessa tre barn levt i dag. Och dom hade blivit placerade på ett bra ställe där dom fick växa upp och må bra med sin omgivning och familj. Inte vara död när man är 8,4 och bara några månader gamla.


Sen har vi å andra sidan .. den majoritet av föräldrar som blir anmälda på falska grunder i stället. Som får sina barn fosterhemsplacerade och får gå igenom jobbiga utredningar bara för att någon fått för sig något. Eller för att folk bråkar. Så anmäler dom föräldrarna. Det om något är sjukt. Jag hade en vän som blev anmäld pga just sånt här. Hon blev av med sitt barn pga detta. Sveriges socialtjänst måste verkligen ta och rycka upp sig. Vad är det för fel egentligen?

Nej jag blir så förbannad att det bara kokar i mig. Man önskar att man kunde göra något.. men vad ska en annan göra? Ja det är sjukt. Och jag förstår inte att dom inte öppnar ögonen och ser vad som försigår runt om i sverige. Nej det kanske behövs ett personalbyte på det där stället bland cheferna? Eller sitter dom bara där på sina pengarn?

Nej monster kallar jag dom. Usch. Barnen kommer i sista hand. Stackars små liv.

Inga kommentarer: